Yeni düzenleme, cihazın varlığından ziyade “konumu” ve “kullanım amacına” odaklanıyor.
Multimedya ve Ekran Kullanım Cezaları
Yeni kanun maddesi, ihlalin türüne göre iki farklı ceza kategorisi belirliyor:
-
Huzur Bozan Kullanım: Ses, müzik ve haberleşme cihazlarını kamunun huzurunu bozacak şekilde (yüksek ses vb.) kullananlara 3.000 TL idari para cezası verilecek.
-
Sürüş Güvenliğini Tehlikeye Atan Ekranlar: Sürücünün izleme ve kullanma sahası içinde kalan, standartlara uymayan görüntü cihazlarını bulunduran ve kullananlara 21.000 TL para cezası uygulanacak. Ayrıca bu araçlar 30 gün süreyle trafikten men edilecek.
CarPlay ve Android Auto Yasak mı?
Sürücülerin en çok merak ettiği akıllı telefon entegrasyon sistemlerinde kriter “güvenlik” olarak belirlendi:
-
Yasal Olanlar: Navigasyon, eller serbest (hands-free) görüşme ve müzik kontrolü gibi sürüşe yardımcı işlevler için kullanılan sistemler yasal kabul ediliyor.

-
Yasak Olanlar: Seyir halindeyken bu ekranlar üzerinden YouTube, Netflix, TV veya video içerik izlemek kesinlikle yasak kapsamında.
-
Fabrika Çıkışlı Sistemler: Araç üreticileri tarafından standartlara uygun tasarlanan orijinal ekranlar genellikle kapsam dışı tutuluyor; ancak bunlarda da video izleme kısıtlaması geçerli.
Cep Telefonu Kullanımında “Kademeli” Ceza
Sadece ekranlar değil, elde telefon tutmanın cezası da caydırıcı hale getirildi:
-
İlk İhlal: 5.000 TL
-
İkinci İhlal (1 yıl içinde): 10.000 TL
-
Üçüncü ve Sonrası: 20.000 TL para cezası ve sürücü belgesinin 30 gün geri alınması.



